mandag 11. februar 2008

Norsk blogg uke

Hei!

Denne uken har vi fått i oppgave og skrive ett blogg-innlegg om hvordan skolen kan forbedres. Det var tre oppgaver, men jeg valgte denne da. Dette vil bli min personlige mening, som jeg tror vil fungere bedre!

Det er flere måter å forbedre skolen på tenker jeg. Som man er på internasjonale prøver og tester scorer ikke Norge spesielt bra i mange fag. Den utbredte pc- bruken i videregående skole er ganske negativ. Det har jeg selv erfaringer med. På skolen jeg går på, Sandvika VGS, bruker vi pc hele tiden. Når vi har fri tilgang på nettet og læreren står og snakker kjedelig grammatikk er det mange som lar seg friste av nettaviser, msn, facebook og liknende. Dette stjeler veldig mye læring fra elevene. Det skal sies at pcen også er nyttig og praktisk i forhold til skolearbeid også. Men jeg tror lærerne må bli strengere p på pc- bruken. Mange elever vil reagere på dette, men de vil få igjen det ved å lære mer, som også vil føre til mindre arbeid hjemme.

Fagdager er et opplegg mange videregående skoler operer med. Sandvika er en av dem. Det er mye positivt og si om det; Du får konsentrert deg om ett fag en hel dag, i mange fag tar det jo litt tid å komme seg ordentlig inn i faget. Man rekker mer og, så ikke undervisningen strekker seg over flere dager. Da glemmer man lettere, og man vet hvilke dager man har de forskjellige leksene til. Men det er noen negative sider ved disse fagdagene også. Blant annet blir man veldig trøtt, lei og ukonsentrert etter 4-5 timer med for eksempel matematikk. Jeg føler at jeg lærer mindre utover dagen. Da er man veldig umotivert, og bare sitter og ser på klokka mens læreren underviser. Dessuten blir hver dag ganske ensformig, med mye av det samme stoffet.








Så er det dette med leksene da. Det er noe av det verste synes mange, inkludert meg. Skolen kunne vart en time lenger per dag, hvis man slapp leksene hjemme. Når man sitter hjemme etter en 8 timers dag med bare teoretiske fag og skal gjøre matteoppgaver med algebra, er det ikke så enkelt. Du føler at det er morsommere og se en kino eller være med venner da, og bare drite i leksene. Lærerne er ikke veldig nøye med å sjekke de. Ansvar for egen læring er et kjent utsagn.

Det er hva jeg mener om skolen, vet ikke om det hadde blitt veldig mye bedre, men kanskje litt. Elevene hadde nok i det minste lært like mye, som det er nå. Selv uten lekser!

1 kommentar:

Kjetil sa...

Fin start på blogginga, Mikkel. Det er interessant å høre hva du mener om skolen.